Budovanie cloudového tímu pre globálnu konektivitu pre VWGS ​

V ére digitálnej transformácie automobilového priemyslu sa Volkswagen Group Services (VWGS) postavil výzve vybudovať špičkový cloudový tím na zelenej lúke. Tento príbeh ukazuje, ako sa podarilo v krátkom čase zabezpečiť prevádzku kritických IT služieb a položiť základy pre budúcnosť konektivity vozidiel.

Kľúčové body:

VWGS Slovakia muselo vybudovať cloudový tím na zelenej lúke
Prechod 15 služieb bez výpadkov a modernizácia infraštruktúry boli kľúčové výzvy
Ciele zahŕňali stabilizáciu služieb a dosiahnutie SLA nad 95 %
Riešenie spočívalo v spolupráci s Aspectou a implementácii ITIL procesov
Projekt dosiahol 99,5 % SLA a rozšírenie tímu na 50 členov

07. október 2024 ┃ 9 minút čítania

Automobilový priemysel prechádza revolučnou transformáciou, kde konektivita vozidiel sa stáva kľúčovým faktorom konkurencieschopnosti. Výrobcovia automobilov sa snažia premeniť na poskytovateľov komplexných riešení mobility, čo vyžaduje robustné cloudové platformy schopné spracovať obrovské množstvo dát v reálnom čase, zabezpečiť bezpečnosť a poskytnúť používateľom intuitívne rozhranie. Tradičné prístupy k vývoju takýchto systémov často narážajú na limity v oblasti škálovateľnosti a flexibility. Preto sa čoraz viac spoločností obracia na cloudové riešenia a partnerstvá so špecializovanými IT firmami, ktoré dokážu priniesť potrebné know-how a agilitu.
aspecta logo

Klient

Volkswagen Group, jeden z najväčších svetových výrobcov automobilov, sa rozhodol čeliť výzvam digitálnej éry proaktívne. S cieľom stať sa lídrom na trhu mobility budúcnosti, spoločnosť hľadala spôsoby, ako integrovať pokročilé technológie do svojich vozidiel a služieb. Volkswagen Group Services, dcérska spoločnosť koncernu, bola poverená realizáciou tejto vízie v oblasti IT a konektivity.
 
VWGS Slovakia stála pred úlohou vybudovať tím, ktorý by dokázal prevádzkovať cloud infraštruktúru koncernu Volkswagen. Východiskom bol úspešný projekt migrácie veľkého systému do cloudu Volkswagen Group, ktorý im pomáhal realizovať cloudový tím spoločnosti Aspecta. VWGS Slovakia však pre takúto prevádzku nemala vytvorený vlastný tím a aktuálne personálne kapacity už vzhľadom na rozsah projektu a potrieb neboli dostatočné.

aspecta logo

Problém: Výzvy v budovaní cloudového tímu

Získanie dôvery nemeckého partnera v schopnosť vybudovať cloudový tím na zelenej lúke bolo prvou prekážkou. Nemecké vedenie potrebovalo presvedčiť, že slovenský tím dokáže zvládnuť tak náročnú úlohu.

Ďalšou výzvou bolo prevzatie viac ako 15 služieb s rozdielnym rozsahom technológií bez kritických výpadkov v prechodnej fáze. Tieto služby mali rôzne technologické pozadie a vyžadovali si širokú škálu odborných znalostí.

Komplikáciou bola aj neúplná tranzícia od externých podporných tímov tretích strán, čo znamenalo, že niektoré kľúčové znalosti a procesy neboli plne odovzdané. VWGS Slovakia tiež čelila technologickému dlhu v podobe zastaranej infraštruktúry a nevhodného, prípadne nedostatočného monitoringu. To vyžadovalo nielen prevzatie existujúcich systémov, ale aj ich modernizáciu a optimalizáciu. Implementácia 24/7 podporného modelu predstavovala ďalšiu výzvu, keďže vyžadovala zmenu pracovných postupov a kultúry v rámci organizácie. Zavedenie ITIL postupov a zaškolenie pracovníkov bolo nevyhnutné pre zabezpečenie efektívnej a štandardizovanej prevádzky IT služieb.

Napokon, jednou z najväčších výziev bolo zabezpečiť 30 – 50 FTE cloudových špecialistov v krátkom časovom horizonte, čo predstavovalo značnú náročnosť vzhľadom na konkurenčný trh práce v IT sektore.

VWGS Slovakia si stanovila ambiciózne, ale nevyhnutné ciele pre úspešnú realizáciu projektu:
 

  • Primárny cieľ: Prevzatie a stabilizácia viac ako 15 služieb s rôznorodým technologickým zameraním s minimálnym počtom ľudí. Tento cieľ zdôrazňuje efektívne využitie ľudských zdrojov pri zachovaní vysokej kvality služieb.
  • SLA cieľ: Dosiahnutie celkovej úrovne SLA nad 95 %, čím sa zabezpečila stabilita, spoľahlivosť a dostupnosť služieb.
  • Získanie dôvery: Presvedčenie zákazníka o kvalitách slovenského tímu bolo nevyhnutné pre dlhodobý úspech, vyžadovalo konzistentné výsledky a transparentnú komunikáciu.
  • Rozšírenie kompetencií: Cieľom bolo aj posilnenie kompetencií tímu na budúci rast a ponuku nových služieb, čím sa VWGS Slovakia pripravila stať kľúčovým poskytovateľom cloudových služieb pre Volkswagen Group.
aspecta logo

Riešenie: Efektívna spolupráca a modernizácia IT služieb

Pre dosiahnutie stanovených cieľov VWGS Slovakia v spolupráci s Aspectou implementovala komplexné riešenie, ktoré kombinovalo expertízu, strategické plánovanie a inovatívne prístupy k budovaniu tímu a prevádzke služieb.

Kľúčovým prvkom riešenia bolo využitie expertného cloudového tímu Aspecty, ktorý ako externý partner vypomáhal VWGS Slovakia zabezpečiť prevádzku v krátkom čase. Tento tím priniesol nielen technické znalosti, ale aj skúsenosti s riadením podobných projektov, čo umožnilo rýchle a efektívne prevzatie služieb.

Pre získanie dôvery zákazníka boli zavedené pravidelné spätné väzby zo strany zákazníka, ktoré boli prioritne riešené. Tento prístup umožnil VWGS Slovakia rýchlo reagovať na potreby a očakávania zákazníka, čím sa budovala dôvera a posilňoval vzťah medzi oboma stranami.

Na zlepšenie kvality služieb a dosiahnutie cieľových SLA bola vykonaná hĺbková analýza porušení SLA. Na základe tejto analýzy bol vytvorený podrobný plán zlepšenia (Improvement plan) a realizované špecifické školenia pre členov tímu. Tento systematický prístup k identifikácii a riešeniu problémov významne prispel k zvýšeniu spoľahlivosti a kvality poskytovaných služieb.

Expertný tím Aspecty zohrával kľúčovú úlohu aj v internom vzdelávaní. Pomáhal s budovaním znalostí v jednotlivých technických smeroch a s tvorbou všeobecného vzdelávacieho plánu. Tento prístup nielen zvyšoval kompetencie existujúcich členov tímu, ale aj uľahčoval integráciu nových zamestnancov.

Pre riešenie technologického dlhu a modernizáciu infraštruktúry bol vypracovaný komplexný plán, ktorý zahŕňal postupnú aktualizáciu systémov, implementáciu efektívnejších monitorovacích nástrojov a optimalizáciu existujúcich procesov. Tento plán bol realizovaný paralelne s prevádzkou služieb, čo vyžadovalo precízne plánovanie a koordináciu.

Implementácia 24/7 podporného modelu bola realizovaná postupne, s dôrazom na zachovanie kontinuity služieb. Boli vytvorené nové pracovné postupy, zavedené rotačné zmeny a implementované nástroje pre efektívnu komunikáciu a predávanie informácií medzi zmenami.

Zavedenie ITIL postupov bolo sprevádzané sériou školení a workshopov, ktoré mali za cieľ nielen oboznámiť zamestnancov s novými procesmi, ale aj vysvetliť ich dôležitosť a prínosy pre celkovú kvalitu poskytovaných služieb.

Počas implementácie riešenia sa VWGS Slovakia stretla s niekoľkými významnými výzvami, ktoré bolo potrebné prekonať:

  • Budovanie tímu cloudových špecialistov: VWGS Slovakia spolu s Aspectou implementovali inovatívny prístup k náboru a rozvoju talentov, ktorý zahŕňal akcelerované školiace programy a rôzne náborové kanály, vrátane partnerstiev s univerzitami a headhuntingu.
  • Integrácia rôznorodých technologických služieb: Na riešenie tohto problému boli vytvorené multidisciplinárne tímy, ktoré kombinovali expertov z rôznych oblastí. Tímy pracovali na vytvorení jednotného prístupu k správe služieb, pričom zohľadňovali špecifiká jednotlivých technológií.
  • Neúplná dokumentácia a chýbajúce informácie: Tento problém sa riešil systematickým mapovaním existujúcich procesov a systémov a spoluprácou s pôvodnými tímami. Kde nebolo možné získať potrebné informácie, boli vytvorené nové postupy a riešenia.
  • Implementácia 24/7 podporného modelu: Zavedenie tohto modelu si vyžadovalo zmeny v organizácii práce a firemnej kultúre. Prechod bol facilitovaný postupným zavádzaním zmien, intenzívnou komunikáciou a vytvorením motivačných systémov pre zamestnancov zapojených do nepretržitej prevádzky.
  • Zavedenie ITIL postupov: ITIL postupy narazili na počiatočný odpor zo strany zamestnancov, ktorí boli zvyknutí na staré pracovné postupy. Tento problém bol riešený vzdelávaním o prínosoch ITIL a postupným zavádzaním zmien, čo umožnilo zamestnancom adaptovať sa na nové procesy.
aspecta logo

Výsledky: Merateľné úspechy a rast VWGS Slovakia

Implementácia riešenia priniesla VWGS Slovakia významné a merateľné výsledky:
 

VWGS Slovakia dosiahla priemernú úroveň SLA 99,5 % za posledných 12 mesiacov, čo výrazne prekročilo pôvodný cieľ 95 %.
Cieľ SLA bol dosiahnutý už do pol roka od prevzatia služby, a to s obsadením iba 50 % plánovaného tímu, čo svedčí o vysokej efektivite tímu.
Tím zaznamenal impozantný nárast z 10 na 50 členov počas dvoch rokov, čo prekročilo pôvodné ciele v budovaní kapacít.
Projekt viedol k rozšíreniu portfólia služieb, keď VWGS Slovakia prevzala ďalších 5 služieb a má vyhliadku na ďalšie rozšírenie v nasledujúcom roku.
Profitabilita tímu prekročila očakávania, čím sa potvrdil technický aj ekonomický úspech projektu.

Možno najdôležitejším, hoci menej kvantifikovateľným výsledkom, je skutočnosť, že dobré meno bratislavského cloudového tímu sa rozšírilo do všetkých častí koncernu. Toto uznanie otvára dvere pre ďalšie príležitosti a posilňuje pozíciu VWGS Slovakia ako kľúčového poskytovateľa IT služieb v rámci Volkswagen Group.

aspecta logo

Záver

Spolupráca medzi Aspectou a Volkswagen Group Services Slovakia predstavuje významný míľnik v digitálnej transformácii automobilového priemyslu. Projekt nielen že priniesol inovatívne technologické riešenie, ale aj prispel k rozvoju IT sektora na Slovensku.
 
Vytvorením robustnej cloudovej platformy pre konektivitu vozidiel Volkswagen Group urobil významný krok k svojmu cieľu stať sa lídrom v oblasti mobility budúcnosti. Zároveň sa potvrdila schopnosť slovenských IT špecialistov realizovať projekty globálneho významu.
 
Tento projekt slúži ako príklad úspešnej spolupráce medzi etablovanou globálnou spoločnosťou a inovatívnou lokálnou IT firmou, ukazujúc cestu pre ďalšie podobné iniciatívy v regióne. Úspech VWGS Slovakia v budovaní cloudového tímu a prevádzke kritických IT služieb demonštruje, že so správnym prístupom, expertízou a odhodlaním je možné prekonať aj tie najnáročnejšie výzvy v oblasti digitálnej transformácie.

Prihláste sa na odber a neunikne vám žiadny článok

Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho